bohemian

worms

Eve - život ve wormhole

Eve hraju s (dlouhými) přestávkami cca 15 let. Za tu dobu jsem zkusil většinu věcí, co se tu dá dělat – byl jsem v highsecu, lowsecu, asi dva roky žil v nule, do sbírky chyběla už jenom wormhola. Do wh jsem se vypravoval při mých cestách za relicy, protože v jedné éře eve to byla nejsnazší cesta k iskům, ale jinak jsem z nich vždy měl spíš respekt – žádný local chat, nikdy nevíte co na vás odkud vyskočí, d-scan mačkáte podvědomě už i ze spaní…

 

Nedávno jsem se k eve zas vrátil, většina věcí v asset safety, protože naposledy jsem žil v nule a samozřejmě teď už to tam patří někomu úplně jinému, takže do nuly se mi už nechtělo a začal jsem se poohlížet po wh korpách. Kdyby byla česká, bylo by to výhodou, ale českých aktivních korporací jsem moc neznal a žádnou co by žila ve wh. Úplnou náhodou jsem ale na dvě z nich narazil – NEBFI a Bohemian Worms. Rozhodl jsem se pro Worms, protože je jich víc a žijí ve vyšší class wormholy (což jak si později řekneme je úplně jedno).


Pro ty, kdo o wormohlách zatím nic moc neví: představte si eve vesmír jako obrovský dům, kde jednotlivé pokoje (systémy) jsou propojeny dveřmi (branami). Pokud žijete v hs, ls či ns, žijete v určité části domu, máte pořád ty stejné sousedy a content (pvp, pve) buď kolem vás je, nebo není a nic s tím neuděláte. Často tak musíte hledat DED sity, pvp několik skoků daleko, což je nepraktické, nejisté a i nebezpečné. Wormholes jsou něco úplně jiného – pokaždé, když zamknete a odemknete dveře, je za nimi jiný pokoj. Klidně z úplně opačné části domu. Content si hledáte sami podle toho, co chcete – a to tím, že “rollujete” díry – nelíbí se vám váš soused? Stačí poškodit proskoky těžké lodi wormhole vedoucí k němu natolik, že se zhroutí – a pokud byla statická (o těch si něco řekneme později), otevře se ihned nová, která vede úplně jinam. Wormholes je v eve online přibližně 2600, takže je z čeho losovat.

Teď si možná řeknete – ok, ale wh najdu všude po vesmíru, stačí proletět pár highseců a nějakou najdu, není lepší bydlet v bezpečí highsecu a do wormhol jen chodit pro isky?
Žít ve wh je velmi specifické – mnohem lépe se hledá cesta z wormhole do hs, než z hs do konkrétní třídy wh. Samozřejmě je možné mít v hs základnu (povíme si později kde), jako jednotlivci vám ostatně ani nic jiného nezbývá, protože s jedním či dvěma charaktery nemáte šanci žádnou díru ani efektivně ubránit a téměř ani založit v ní infrastrukturu.

Nejčastějí otázky, které kolem života ve wh slýchám:

Není to moc nebezpečné? Nejsem dobrý v pvp, chci hlavně farmit

  • ne není. Paradoxně je to jedno z nejbezpečnějších míst, umírat budete mnohem častěji na vlastní blbost (neuložíte si vchod a přijdete o proby) než na hráče. Paranoia že v každé díře se schovává padesát lidí, připravených vás zabít, vás brzy přejde a naučíte se i podle třídy a vlastnosti díry snadno určit, jaké nebezpečí v ní hrozí

 

Dají se tam vydělat isky? I jinak než z relic sites?

  • v class 3 wormhole se dá i s relativně levnou lodí (do 600m isk) vydělávat 200-300m za hodinu. Ve vyšších třídách je to potenciálně ještě víc, ale už musíte riskovat dražší loď. Nižší třídy děr se prakticky na farmení nevyplatí, pokud nejste úplný začátečník a není pro vás i 80m/h hodně.

Bojím se, že se budu pořád ztrácet, není tam žádná mapa

  • není, ale může být. Je nutné používat některé externí programy (lze je snadno propojit přes eve api) a pomocí nich si můžete jednoduše automaticky trackovat mapu všech děr, které jste nedávno prošli. Výhodou je samozřejmě, pokud do takové mapy přispívá větší skupina lidí zároven, pak může vypadat třeba takto:

 

Párkrát jsem tam zkoušel lovit ty relicy, jak mi lidi poradili ale na všech byly krysy (npc lodě). 

  • nehlídané relic a data sites jsou jen ve wh class 1 – 3. V těch je také nejživěji a hrozí tam největší nebezpečí. Class 1 – 3 poznáte buď podle barvy (pokud se ve wh
  • plánujete pohybovat, doporučuju si to nakoukat, po pár dnech už budete vědět přesně na první pohled: https://wiki.eveuniversity.org/Visual_wormhole_identification
  • class 4 5 a 6 jsou označeny jako “dangerous” nebo “deadly” – v těch se nevyskytují nehlídané data a relic sity (takže nemá cenu ztrácet čas jejich probováním na 100%), ale většinou jsou prázdné (zejména v c5 a c6 nebudete potkávat mnoho hráčů) a vyskytují se v nich větší gas sites (o těch příště). Červeně jsem označil informace, které vás při “show info” u wh zajímají – týkají se zbývajícího času (jak dlouho díra vydrží), stability (kolik masy ještě může proskočit) a maximální velikosti lodě, které můžou proskočit. I v c1-c3 jsou některé relicy a data hlídané, poznáte je podle toho, že v názvu mají “forgotten” nebo “unsecured”.

Pokud si nejste jistí, zda je wh život pro vás, můžete zkusit na dva-tři týdny do wormholes podnikat jen výlety. Tady je pár tipů jak na to:

 

  1. Založte si základnu stranou od frekventovaných tras a trade hubů (zvýší to šanci, že najdete poklidnou díru na farmení). Doporučuju highsecy v jednom z těchto regionů: Kor-Azor, Khanid, Genesis, Moden Heath, Derelik. Ostatní jsou buď nepřístupné bez cesty skrze low-sec, probíhá v nich masivní faction warfare (a fw piloti občas do wh zabrousí), nebo jsou blízko trade-hubů, což sebou nese velký traffic.
  2. Nefarměte přímo v díře vedoucí do highsecu. Může se to zdát jako bezpečnější, ale opak je pravdou a tyto díry jsou často cílem hráčů hledajících pvp.
  3. Najděte si vhodnou c3 díru s anomáliemi, které chcete farmit (https://docs.google.com/spreadsheets/d/17cNu8hxqJKqkkPnhDlIuJY-IT6ps7kTNCd3BEz0Bvqs/pubhtml# – tady najdete loot z každé sajty, krysy a jejich typ, jakožto i čas na sajtu potřebný)
  4. Kolem “farmící” c3 proscanujte okolí, pozornost věnujte zejména dírám, kde je větší infrastruktura (více než jedna anchorovaná struktura – astrahaus, fortizar atd…). Předem vždy ověřte, že na “domku” nikdo nesedí. Domky jsou viditelné skrze d-scan, často umístěné u vzdálené planety, takže je nutné systém prowarpit.
  1. Pro pohyb v díře používejte pathfinder, nebo jiný program. Každou díru do které skáčete si označte, ideálně její class a názvem signatury, například: c3 ZXY. Po každém proskoku si uložte takzvanou “vratku”, to znamená “z této díry jsem přišel”. Většinou se označují jednotně, například “backto”, nebo se před jejich název dává *. kdykoli se budete potřebovat vrátit, nemusíte ani koukat na mapu, stačí vždy letět do “backto”. Pokud něco neuděláte špatně, v každém systému bude přesně jedna backto a pokud se mezitím některá z děr v tomto chainu nezhroutila, dostanete se vždy do vašeho highsecu.
  2. Neskačte do děr, které jsou “on verge of collapse”, nebo “reaching end of its natural lifetime” (viz detail díry), reálně hrozí, že tato díra se během pár minut-hodin zhroutí a mohli byste být v situaci, kdy musíte cestu ven složitě hledat, což je extra nepříjemné, pokud si v cargu vezete 900m isk.
  3. Pokud se bojíte farmit krysy, nebo nemáte dostatek skillů, můžete  vždy začít s relicy (data jsou většinou ztráta času) – v zásadě platí všechno co jsem napsal.
  4. Poslední efektivní možností farmení v díře je těžba plynu. Není to žádná raketa, za hodinu na jednom characteru vyděláte 20-40m isk, ale je to činnost téměř afk a riskujete při ní venturu, která při levném fitu vyjde na 15m (za hodinu máte na fit vyděláno). Na gas sitách jsou také krysy, které se spawnou po 10-20 minutách po tom, co na site kdokoli nawarpí (takže už tam můžou být). V takovém případě se dá těžit ze safe-spotu – z vaší lodi někde mimo site vysednete, přiletíte v capsuli (tu krysy nestřílí) a vytvoříte si safespot na hranici vzdálenějšího mraku plynu (bezpečná vzdálenost je kolem 200-300km daleko od centrálního bodu (warpin) na gasu. Mraky jsou dost velké, takže sahají často i 300km daleko.

Pokud vás cokoli zajímá, najděte si ve hře naši korporaci – Bohemian Worms a napište na náš kanál, zpravidla je tam někdo, kdo vám vaše dotazy ohledně wh rád zodpoví.

Toto byl stručný a komprimovaný úvod do života ve wh. V dalších článcích budeme některé body probírat detailněji a dozvíte se víc o tom, jak se ve wh bezpečně pohybovat, jak najít neaktivní díry kde můžete v klidu farmit celé hodiny, nebo základy wh pvp.

o7 Abed nEG0